V životě jde o víc než o VOLVO a proto ho řídíte.
Volvo XC90



Nové Volvo V40

Jsou novinky, které se představí jen tak mimochodem, ale jsou novinky, při jejichž představení stojí kompletní generalita v pozoru. To prostě záleží na tom, jakou pozornost novému modelu v automobilce věnují. U nového modelu V40 se jednalo o druhý případ, a to dokonce v krystalické podobě.

Na autosalonu v Ženevě ho uvedl sám Stefan Jacoby, prezident a generální ředitel společnosti Volvo Car Corporation. „Nová V40 změní poměr sil v C-segmentu. Prvotřídní jízdní dynamika, úspornost a široká nabídka bezpečnostních a asistenčních systémů odlišují tento model od zbytku třídy.“ Pojďme se podívat, jestli toto nebylo pouhé zbožné přání.

Ač V - nejedná se o kombi

Model V40 má ve vínku nás překvapovat ve všech směrech. Dokonce i označením. Takže véčko tentokrát navzdory tradici vůbec neavizuje karoserii typu kombi, ale elegantní hatchback. Kdybychom jej chtěli k něčemu přirovnat v rámci prémiové třídy, kam patří, tak asi Audi A3 Sportback či BMW 1. Co se týče tvarování karoserie, tak tam již delší dobu Volvo ukazuje, že skandinávský design má hodně co do sebe. V autě najdeme nejmodernější trendy evropského i světového designu, ale přitom je to prostě nezaměnitelné Volvo. Důležitá věc: výroba nového Volva V40 začíná právě teď a vyrábí se v závodě společnosti Volvo Car Corporation v belgickém Gentu

Měnící se přístroje

Slova o nejmodernějším designu platí samozřejmě i o interiéru. Najdeme zde stylisticky čisté linie lichoběžníků tvořených přístrojovou deskou, středovou tradičně ultratenkou konzolí či masivním segmentem volantu. Do toho všeho nádherně pasuje dominantní digitální displej pří- strojů. Ten odráží vaše tři základní jízdní styly. Když jedete úsporně plynule, nejenže se ekologicky probarví, ale také se objeví např. ukazatel úsporné jízdy. Elegantní styl jízdy znamená zase dominanci velkého rychloměru. Když pořádně šlápnete na plyn, začne vám rudnout před očima, objeví se obrovský otáčkoměr a rychlost vidíte na digitálním rychloměru. Já vím, píše se to často, ale v tomto případě je to svatá pravda: vše je výborně čitelné a hlavně okamžitě přehledné. Jsou to sice maličkosti, ale i ty svědčí o přímo fanatické snaze po bezpečnosti. A právě bezpečnost je u tohoto modelu skloňována snad ve všech pádech. Bezpečnost, bezpečnost, bezpečnost.

Bezpečnost, bezpečnost, bezpečnost

Vzhledem k tomu, že první jízdní prezentace novinky pro novináře budou probíhat až v červnu, musíme si trochu vypomoci zástupci automobilky. Rozhodně není důvodu nevěřit Thomasovi Brobergovi, vedoucímu bezpečnostnímu poradci ve společnosti Volvo Car Corporation, když říká: „Nové Volvo V40, nejkompaktnější zástupce naší řady V, přichází s nejlepší bezpečnostní výbavou ve své třídě. Navíc může být vybaven větším počtem inteligentních podpůrných systémů než jakékoliv jiné Volvo v historii. Tento automobil je dalším významným krokem k naplnění naší vize, že do roku 2020 by nikdo v novém voze Volvo neměl být usmrcen ani vážně zraněn.“ Především jeho slova o situaci v roce 2020 se velmi pozitivně vnímají. Ale možná si jen málokdo z nás uvědomí, co to plnohodnotně znamená. Pojďme sledovat jednotlivé prvky, kterými je již nyní tento model vybaven a které se budou dále rozvíjet až ke splnění této vize.

Airbag i pro chodce

Titulek je tak trochu zavádějící, rozhodně nechce naznačit, že chodci si budou nosit svůj airbag třeba v kapuci. I když i takové studie již existují. V případě nového Volva V40 je snahou konstruktérů maximálně zmírnit následky v těch případech, kdy se auto střetne s chodcem. Systém funguje ve fázích. Nejdříve čidlo v předním nárazníku zaregistruje fyzický kontakt vozidla s chodcem. V tom okamžiku se zadní strana kapoty uvolní a vzhledem k nafouknutí airbagu zvedne. Aktivovaný airbag vyplní prostor pod zvednutou kapotou a přibližně třetinu plochy čelního skla a spodní část A sloupků. Vyvýšená kapota a airbag radikálně sníží závažnost poranění chodce. Kdo zná filozofii značky Volva zaměřující se na bezpečnost, pro toho není nutné doplňovat, že tento systém je zaveden poprvé do sériové produkce.

Další ochrana chodců

Další unikátní, ale již z jiných modelů Volva známý, je systém rozpoznávání chodců s funkcí automatického brzdění. Systém dokáže rozpoznat chodce v jízdní dráze vozidla. Pokud řidič včas nezareaguje, vůz jej sám upozorní a automaticky aktivuje brzdy. Inovativní technologie je naprogramována tak, aby doká- zala vysledovat způsob pohybu chodce a vypočítat pravdě- podobnost, že chodec vstoupí do jízdní dráhy vozidla. V nouzové situaci je řidič nejprve upozorněn zvukovým výstražným signálem a blikajícím světlem v zorném poli na čelním skle. Pokud řidič na vzniklou situaci včas nezareaguje, dokáže systém rozpoznávání chodců s funkcí plně automatického brzdění srážce s chodcem zabránit až do rychlosti 35 km/h.

Vy jste někdy nepozorní, ale vaše auto nikoliv

Čísla jsou výmluvná. Až 90 % všech dopravních nehod je způsobeno nepozorností řidiče. Aby tomu tak nebylo, o to se stará systém upozornění na nebezpečí srážky s funkcí automatického brzdění, který se osvědčil ve vyšších modelech značky. V40 je tedy také schopna vyhodnotit rizikovou 10 situaci, řidiče na ni upozornit a v pří- padě potřeby i začít automaticky brzdit, hrozí-li náraz do vozidla vepředu. Díky funkci automatického brzdění lze nehodě zcela předejít, pokud je rozdíl rychlostí obou vozidel menší než 35 km/h.

City Safety další superbezpečnostní prvek

Nárazy do vozidla vepředu jsou v hustém městském provozu a při jízdě v kolonách velmi časté. Jen si vzpomeňte, kolikrát jste třeba na Jižní spojce na poslední chvíli zastavili před nárazníkem náhle před vámi zastavujícího vozu. Aby se tomu tak nestalo, o to se stará dále vylepšený systém City Safety. Automobil automaticky zastaví, jestliže řidič včas nezareaguje na zpomalení nebo zastavení vozidla před ním, případně pokud se příliš rychle blíží k pevné překážce. Ke střetu vůbec nedojde, je-li rozdíl rychlostí obou vozidel menší než 15 km/h. Pokud je rozdíl rychlostí mezi 15 a 50 km/h, je rychlost nárazu snížena, aby se minimalizovaly následky nehody. Systém je nově aktivní při rychlostech do 50 km/h (dříve do 30 km/h).

V novince jste kryti i z boku

V husté zástavbě řidič určitě ocení zařízení upozorňující na vozidla blížící se z boku (Cross Traffic Alert). Dokáže upozornit na vozidla vzdálená až 30 metrů. Navíc je schopen detekovat i menší objekty, jako jsou jízdní kola či chodci. Řidič je varován zvukovým signálem a výstražným textem zobrazeným na středovém displeji.

Nezapomnělo se ani na „běžné“ bezpečnostní prvky

Co se u jiných vozidel bere jako bezpečnostní nadstandard, to je u Volva běžnou záležitostí. Proto je samozřejmé, že novinka, tedy model V40, má k dispozici takové prvky aktivní a pasivní bezpečnosti jako jsou: sledování bdělosti. Vylepšený byl systém pro eliminaci mrtvého úhlu, přínosem je také automatické přepínání dálkových světlometů (Active High Beam). Důležitý je také asistent pro udržení vozidla v jízdním pruhu. Ten funguje tak, že pokud se automobil přiblíží pří- liš blízko k dělicí čáře a hrozí, že z jízdního pruhu vyjede, systém v řízení vyvine dodatečný točivý moment. Systém je aktivní v rychlostech od 65 km/h do 200 km/h.



Design by 3sixty | 2018