V životě jde o víc než o VOLVO a proto ho řídíte.
Volvo XC90



Zveme vás na oslavu Volvo XC90 - 10let 28.05.2013

Už držíte v rukou sklenky se šampaňským? Že ne? Ale to byste měli. Důvod je jasný, slavíme jubilejní desáté narozeniny. A to je parádní důvod k oslavě. I když na rovinu, nějakou tu plastickou operaci za sebou holka už má. Ovšem to je právě dob- ře, neboť v automobilové branži se stárne daleko rychleji, než je tomu u lidí. Oslavencem je totiž Volvo XC90. Autor František Fiala Foto Volvo

Stálá modernizace

Od roku 2002 vyjíždějí ze švédského Göteborgu první velká SUV automobilky Volvo s označením XC90. Postupem let se auta stále zdokonalují a vylepšují. Dochází jak ke kosmetickým změnám, tak i k rozšíření a modernizaci nabídky pohonného i převodového ústrojí. Vlastně to pokračuje až do dnes používaného zážehového šestiválce a vznětových pětiválců. S orientací na USA byl v nabídce dokonce i špičkový benzínový osmiválec.

Buďme konkrétní, v současné době instaluje společnost Volvo Car Corporation do XC90 novou generaci pětiválcových vznětových motorů, označenou jako VED5 (což lze rozšifrovat jako Volvo ekologický vznětový motor). Tato modernizace navazuje na předcházející pětiválcové naftové motory, nyní ov- šem Volvo nabízí nižší spotřebu paliva a s ní spojené snížení emisí CO2

Aby bylo možné tohoto cíle dosáhnout, zahrnují motory Volvo VED5 celou řadu nově vyvinutých .

řešení a technologií. Například přepracovány a odlehčeny jsou vačkové hřídele a zároveň i spojovací vzpěry. K nižšímu tření motoru přispívají upravené pístní kroužky s nižším pnutím. Nově je řešeno chlazení pístů, které je nyní regulováno dle okamžité potřeby. Navíc olejové čerpadlo bylo přesunuto přímo do olejové vany a je nyní poháněno řetězem.

Tyto moderní úsporné motory jsou nyní opatřeny také nejnovější technologií SIN (Stop in Neutral), když je motor ve spojení se šestirychlostní manuální převodovkou, případně SID (Start in Drive), když se jedná o automat. Tyto systémy umí vypnou motor v době, kdy vůz nehybně stojí, čímž dochází k další úspoře paliva a s ní spojenému snížení emisí CO2 odblokování brzdy se motor automaticky znovu nastartuje.

Výsledkem náročných úprav je to, že agregáty mají menší spotřebu a emise. Jestli čekáte, že je to na úkor výkonu, tak přesně naopak. Výkon i točivý moment stoupl na 200 koní a maximální točivý moment má hodnotu 420 Nm. Jenom pro zajímavost, všechny vznětové motory Volvo VED5 byly vyvinuty a vyrobeny v továrně na výrobu motorů ve švédském Skövde.


Nadčasový design

Postupný stálý vývoj a modernizace tohoto prodejně velmi úspěšného modelu znamená, že vlastně za celé léta můžeme označit pouze dva zásadní zlomy. V datech to znamená v roce 2006 první oficiální facelift a letos, v rámci modelového roku 2013, další kosmetické změny.

Už vidím ty „rejpaly“ teoretiky, jak vykřikují něco o tom, že je to na jednu generaci moc dlouho, že nová generace měla přijít již před třemi roky. Obecně mají pravdu, ale výjimka potvrzuje pravidlo. Potvrďme si to například na tvarování karoserie. Designérům se šaty na největší Volvo od samého začátku vyloženě povedly. Karoserie si zachovává charakteristické zaoblené volvácké rysy, které jsou celkově moc vyvedené. Mohutná kapota do tvaru písmena „V“ s tradiční maskou je elegantní a současně robustní, výborně k tomu pasují rozměrné světlomety pod čirým sklem.

K robustnímu vzhledu přispívá i členění spodní části nárazníku, použití krycího plastu a nejen estetický, ale hlavně praktický duralový kryt spodní části. Robustnost vyzařuje i z boku. Rozvor náprav 286 cm a celková délka 480 cm zajišťují velké množ- ství místa uvnitř, světlá výška 22 cm zase možnosti bezproblémové jízdy i v náročném v terénu. Bez chromovaného olemování bočních skel by se dneska luxusní SUV neobešlo.

Hodně se nám od začátku líbil design kol z lehkých slitin. V zadní části dominují především rozměrné skupinové svítilny. Snahou výrobce byla co největší viditelnost právě světelnýc systémů, a tak jsou protažené až ke střeše. Bezpečnost především... Kdepak toto heslo často slýcháme? Ano, správně u Volva

 

Luxus uvnitř

Vnitřek je typický pro luxusní velkoobjemové vozy. Ano, slůvko o vnitřním velkém objemu není nijak přehnané, neboť Volvo poskytuje prostor dokonce pro sedm cestujících.

Při pohledu na prostor pro řidiče je jasné, že ergonomie byl při jeho navrhování skloňována ve všech pádech. Vše je ve výborném dosahu a v logickém uspořádání. Přístrojová deska má líbiv design, což platí i o obrazovce navigace.

Multifunkční volant má vydařený tvar a dobře do ruky padnouc silný věnec. Oko technika potěší přesně kalibrované budíky rychloměru otáčkoměru.

Fakt, že svět konečně objevil češtinu na informačních displejích, nás nevýslovně potěšil a rychle jsme si na něj zvykli. Středový panel obsahuje většinu ovládacích prvků. Obdobn jako u osobních modelů Volva je jich velké množství, ale mají logické uspořádání, a tak se v nich řidič či spolujezdec snadno orientují

 

Vynikající přístup do kufru

Přístup do zavazadlového prostoru je nejdříve horním víkem a potom teprve spodním. Není nutné tedy pokaždé otevírat vše a nehrozí vypadnutí věcí. Spodní část lze navíc použít jako prodloužení ložného prostoru nebo lze využít k sezení třeba p pikniku. Zavazadelník je pečlivě čalouněn, v podlaze mohou bý ukryta další dvě příplatková sedadla, nebo zde mohou být další volné prostory. Rozhodně nemusíte náklad nijak rovnat, či kalkulovat, kam dáme některou rozměrnější sportovní či outdoorovo výzbroj, místa je prostě dost.

 

Nejnovější počiny

Jak design exteriéru, tak i interiéru, paleta moderních pohonnýc jednotek, vynikajících mechanických i samočinných převodovek špičkových pokrokových bezpečnostních systémů, na které jso u Volva obzvlášť (a nutno podotknout, že právem) hrdí, to vše jso pádné argumenty proti vlastně zbytečným přesně časově vyhraněným změnám. To, co se u jiných automobilek halasně označuj jako nová generace, to u Volva XC90 je permanentní zlepšování Proto modelový rok 2013 je ve znamení dalších, tentokrát spí še kosmetických změn. Na první pohled vás zaujme přední i zadní nárazník v barvě vozu. Totéž platí o obkladu prahů a také hra blatníků. Naopak střešní ližiny a kryty vnějších zpětných zrcáte jsou zdůrazněny matově stříbrným lakem. Obdobné barevné odlišení najdeme na spodní hraně obou nárazníků.

Designová lahůdka, tedy výbava R-design, má nově denní osvětlení z led diod.

V interiéru určitě zákazníci ocení rozšíření nabídky čalouněn a obkladů přístrojové desky a dveří. XC90 je čistokrevný, sportovně užitkový automobil luxusn kategorie, tedy ve zkratce SUV. První plnohodnotný pokus Volv o prosazení se do třídy luxusních SUV byl veleúspěšný, není proto divu, že i menší model, tedy XC60, si okamžitě našel množství nadšených kupců.

Ale zpět k XC90. O jeho oblíbenosti svědčí také ten fakt, ž se dnes nevyrábí pouze v domácím švédského Göteborgu, al také i v Thajsku a Malajsii pro asijské trhy. Pro zajímavost – o zahájení výroby se prodalo po celém světě přes půl milionu těchto modelů.




Design by 3sixty | 2017